Free cookie consent management tool by TermsFeed Perfekcjonizm w pracy — pomaga czy szkodzi? - ForManWay

ForManWay

Perfekcjonizm w pracy — pomaga czy szkodzi?

Perfekcjonizm traktowany może być jako zaletę, jak i wadę pracownika. Zależy to przede wszystkim od jego komfortu psychicznego, korelacji z jakością wykonywanych obowiązków, a także wymaganiami danej profesji. Podkreślić warto, że między perfekcjonizmem a pracoholizmem prowadzącym m.in. do wypalenia zawodowego, jest cienka granica. Na co zatem należy szczególnie zwrócić uwagę? Dowiedz się, kiedy perfekcjonizm szkodzi, a kiedy pomaga! 

Czym jest perfekcjonizm?

Perfekcjonizm ma kilka definicji. W literaturze przedmiotu spotkać można się z objaśnieniami stawiającymi taką tendencję w korzystnym świetle, ale również w pejoratywnym znaczeniu. Perfekcjonizm dąży bowiem do osiągania najwyższej doskonałości w działaniach, w realizowaniu celów czy ogólnie w danej dziedzinie np. pracy. Określany jest jednak także, jako destrukcyjne zachowanie, podążające za nierealnymi wymaganiami czy niemalże utopijnymi przekonaniami. Tym samym spotykając się z perfekcjonistą w pracy czy podczas rekrutacji, należy zweryfikować, czy dana osoba podchodzi do kwestii doskonałości w racjonalny, zdrowy sposób. 

Kiedy perfekcjonizm w pracy pomaga? 

Perfekcjonizm w pracy bywa naprawdę pomocy, a także jest ceniony przez współpracowników, pracodawców i klientów. Jego zdrowa odmiana wpływa na podwyższoną jakość wykonywanych zadań czy ich terminową realizację. Perfekcjonista potrafi uczyć się na błędach, doskonale analizuje otoczenie i wie, jak optymalizować procesy, by mogła na tym zyskać nie tylko firma, ale i on sam. Perfekcjonizm to w wielu przypadkach sumienność i silne zaangażowanie – przekłada się to na świetną organizację pracy, co z kolei pomaga w zachowaniu work-life balance. Perfekcjoniści wiedzą, jak zarządzać czasem oraz własnymi umiejętnościami. Dobrze poprowadzeni idealnie spisują się na stanowiskach managerskich, a także w branżach, gdzie należy przestrzegać restrykcyjnych przepisów i wysokich standardów jakości. 

Cenna porada 

Warto dążyć do perfekcji, ale przede wszystkim należy określić samodzielnie jej definicję tak, by doskonałość w pracy nie wiązała się z negatywnymi emocjami i widmem wypalenia zawodowego. 

Kiedy perfekcjonizm w pracy szkodzi?

Perfekcjonizm w pracy może być szkodliwy. Niekiedy jest źródłem niskiej samooceny pracowników, nieustannego stresu czy niezadowolenia, nawet w przypadku osiągania sukcesów. Perfekcjonista może odczuwać lęk przed oceną i niepowodzeniami. Może on odczuwać również frustrację w przypadku pracy w grupie czy różnych działań współpracowników, nie po jego myśli. Niekiedy to właśnie perfekcjonizm nie pozwala na wsłuchiwanie się w głos innych osób, w tym nawet klientów. Dodać warto, że dążenie do doskonałości może być destrukcyjne dla zdrowia. Zmęczenie i brak wystarczającej ilości snu sprawiają, że perfekcjonista zaczyna odczuwać trudności, tracąc z czasem siłę i jakość pracy! Paradoksalnie dążąc do ideału, można uzyskać odwrotny efekt… utratę kreatywności i analitycznego myślenia na skutek złego samopoczucia oraz przytłoczenia.  

Warto wiedzieć! Sygnałem, który wskazuje na to, że perfekcjonizm szkodzi w pracy, jest ciągły brak satysfakcji z efektów. Niezdrowe dążenie do doskonałości może doprowadzić do wypalenia zawodowego czy nawet do depresji. W takiej sytuacji warto skorzystać z coachingu kariery tak, by na nowo wyznaczyć cele i wyeliminować złe nawyki.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *