Free cookie consent management tool by TermsFeed Cechy dobrego managera – jak zostać skutecznym przywódcą? - ForManWay

ForManWay

Cechy dobrego managera – jak zostać skutecznym przywódcą?

Definicja „dobrego managera” nie jest łatwa do wskazania, ponieważ dobrym managerem jest przede wszystkim skuteczny przywódca, rozliczany za wyniki i umiejący doskonale zarządzać własnym zespołem. Warto jednak przyjrzeć się cechom, które wskazują na predyspozycje osób do podążania ścieżką managerską. Czy dobrym managerem jest specjalista o doskonałym umiejętnościach interpersonalnych? A może powinien być to ekspert mający szeroką wiedzą w zakresie zarządzania? Sprawdź sam!

Kim jest dobry manager?

Dobry manager to bezsprzecznie ważny motor napędowy dla każdej organizacji. Z pewnością musi być to osoba, o ugruntowanej wiedzy, doświadczeniu, a także silnie wykształconych umiejętnościach miękkich. Ponadto taki specjalista musi wyróżniać się pasją, ogromnym zaangażowaniem, dyscypliną oraz konsekwencją w podejmowanych działaniach. Dobry manager to również z pewnością człowiek, który docenia rolę każdej jednostki w zespole pracowniczym, i który wie, jak zarządzać kadrą, by poszczególni pracownicy uzupełniali się, tworząc niemalże jedną całość. Warto zatem szczególną uwagę zwrócić na dwa czynniki, które odróżniają dobrego managera od tego „złego”. Po pierwsze jest to umiejętność scalania zespołu, a po drugie, skuteczność w wykonywanych zadaniach

Dobry manager – poznajmy profil takiego specjalisty!

Według opinii specjalistów z dziedziny zarządzania i HR efektywne działania dobrego managera zależą w dużej mierze od trzech czynników. Zaliczyć można do nich:

  1. Osobowość dobrego managera, który musi wyróżniać się opanowaniem, poczuciem pewności siebie, zdyscyplinowaniem, wytrwałością, a także dużymi ambicjami, pasją i odpornością na stres. Na ogół są to osoby pogodne i empatyczne, potrafiące rozmawiać, ale jednocześnie skoncentrowane na wyznaczaniu granic w relacjach zawodowych. Dobry manager musi mieć umiejętność docierania z przekazem do pracowników. 
  2. Intelekt dobrego managera – mowa przede wszystkim o ciężkich do wyuczenia kompetencjach, takich jak umiejętność analitycznego i systematycznego myślenia, a także zdolność do szybkiego kojarzenia i syntezy. Ważna jest też doskonała kontrola uwagi, niebanalna wyobraźnia oraz pomysłowość.
  3. Zdolności kierownicze dobrego managera, do których zalicza się zarówno zdolności decyzyjne i cechy przywódcze, jak i umiejętność rozbudzania motywacji w innych. Bardzo ważna jest też komunikatywność, odwaga w podejmowaniu ryzyka czy nawet zdolność przewidywania. Dobry manager to często osoba z „szóstym zmysłem”.

Cech dobrego managera jest jednak znacznie więcej, a zalicza się do nich nawet doskonałą kondycję psychofizyczną – w tym odporność na długotrwały stres – czy poczucie własnej wartości. Niebywale ważna jest również etyka pracy: poszanowanie innych kultur, tolerancyjność, obiektywność, sprawiedliwość w osądach oraz umiejętność jednoczesnego reprezentowania interesów własnych, pracowniczych, firmowych, a także tych istotnych dla klientów czy kontrahentów.

Dobry manager – urodzony przywódca czy wyuczony specjalista?

Czy dobry manager to urodzony przywódca, któremu praca na stanowisku managerskim przychodzi z łatwością? A może jest to wynik ciężkiej pracy, stale podwyższanych kompetencji oraz długoletniego bagażu doświadczeń? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Z jednej strony ważne są ogólne cechy osobowości – w tym te wymienione powyżej – ale z drugiej bycie ekspertem w określonej dziedzinie wymaga wysiłku, a niekiedy wyrzeczeń.

Tym samym warto podkreślić, że nie każdy spisze się na stanowiskach managerskich. Ci, co mają jednak do tego predyspozycje, powinni dbać o rozwój tak, by móc nazwać się dobrym managerem: skutecznym przywódcą wzbudzającym zaufanie oraz efektywnym zarządcą zapewniającym doskonałe wyniki w firmie!

Jak zostać skutecznym przywódcą?

Jeśli zastawiasz się nad swoją ścieżką kariery, ale nie masz pewności, czy rola managera to coś dla Ciebie, zgłoś się do naszych specjalistów od coachingu kariery. Pomogą Ci oni określić Twoje predyspozycje, a także wyznaczyć „kamienie milowe” indywidualnej, zawodowej drogi rozwoju.

Jeśli zajmujesz stanowisko managerskie w firmie, ale chcesz stać się prawdziwie „dobrym managerem”, słynącym ze swojej skuteczności, postaw na dalszy rozwój. Korzystaj z kursów, szkoleń, webinarów oraz wiedzy innych ekspertów. Zachęcamy również do zainteresowania się naszymi szkoleniami.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *