Postęp technologiczny oraz okoliczności związane z pandemią COVID-19, spowodowały zmiany w wielu aspektach życia, także zawodowego. Wykonywanie obowiązków służbowych zaczęło przenosić się do sfery wirtualnej, co zaowocowało powstaniem tzw. home office. Pojawienie się takiego modelu wykonywania obowiązków wywołało dyskusję, czy praca zdalna to benefit czy standard. Przez jednych jest postrzegana jako bonus, przez innych jako następstwo pewnych wydarzeń. Jak jest faktycznie?
Punkt widzenia zatrudnianego
Jeszcze kilka lat temu praca zdalna była kojarzona z formą benefitu. Głównie dlatego, że rządziła się nieco innymi prawami niż ta z biura i stanowiła ciekawą odmianę od rutyny. Oznaczała:
- większą swobodę,
- elastyczne godziny,
- komfortowe warunki,
- oszczędność czasu.
W dobie pandemii home office zyskał na popularności ze względu na ograniczenie kontaktu z innymi ludźmi i zmniejszenie prawdopodobieństwa zarażenia wirusem. Był to jeden z niewielu benefitów, z których można było faktycznie korzystać.
Teraz, gdy pandemia uświadomiła, jak wiele rzeczy można zrobić za pomocą komputera i internetowych komunikatorów, rzeczywistość została przewartościowana. Praca zdalna dla wielu grup zawodowych (IT, marketing, e-commerce, finanse) stała się standardem, naturalnym wynikiem wydarzeń w życiu społecznym oraz technologicznym i przestała być traktowana jako korzyść.
Bonus czy standard? – punkt widzenia zatrudniającego
Rozważając, czy praca zdalna jest benefitem czy standardem, warto przyjrzeć się tej kwestii także z perspektywy zatrudniającego.
Ze względu chęć stworzenia w firmie zespołu złożonego ze specjalistów, przedsiębiorcy sięgają po pozapłacowe korzyści. Chcą w ten sposób zachęcić potencjalnych kandydatów na dane stanowisko i wyróżnić się na tle konkurencji. Proponują benefity w postaci pracy zdalnej, atrakcyjnej szczególnie dla młodych dorosłych.
Zatrudnianie kandydatów na home office wiąże się także z korzyściami finansowymi, bowiem właściciel firmy nie musi w takiej sytuacji inwestować w wynajem oraz utrzymanie powierzchni biurowej. Ponadto tego typu forma zatrudnienia umożliwia zaangażowanie nie tylko lokalnych kandydatów, ale także tych, którzy są specjalistami w danej dziedzinie, lecz mieszkają w innym mieście czy kraju.
Te aspekty sprawiają, że praca zdalna jest postrzegana jako benefit dla firmy, z perspektywy zatrudniającego.
Lecz także w tej grupie home office staje się standardem, szczególnie dla młodych przedsiębiorców, obeznanych z technologią, którzy zakładali swoje firmy, z myślą o działalności przez Internet. Jest to również naturalna kolej rzeczy i standard dla osób, które świadczą usługi niewymagające bezpośredniego kontaktu, lecz wymagające komputera, np. redakcje tekstów, projektowanie grafik itp.