Nie mając wiedzy na temat skuteczności czy efektywności prowadzonych procesów rekrutacji, firma nie jest w stanie ich optymalizować.Powoduje to na przykład inwestowanie
czasu i pieniędzy w mało wydajne metody czy kanały pozyskiwania kandydatów do pracy. Brak danych liczbowych i umiejętnej ich interpretacji sprawia więc, że przedsiębiorstwo pozostaje w tym samym miejscu. Tymczasem mogłoby rozwijać możliwości działu HR, które przełożą się na zatrudnianie lepszych pracowników, zmniejszenie ich rotacji itp.
Poznanie potrzeb osób zatrudnionych i kandydatów
Zarządzając działem HR czy też całą firmą, należy mieć na uwadze fakt, że sytuacja na rynku pracy ulega ciągłym zmianom. Warunki, które były dla kandydatów zadowalające jeszcze dwa lata temu, teraz wcale nie muszą spełniać ich oczekiwań. Ponieważ bezrobocie znajduje się na stosunkowo niskim poziomie, pracownicy mogą swobodnie wybierać pomiędzy ofertami zatrudnienia. Jeśli więc przedsiębiorcom zależy na kompetentnym zespole, powinni dowiedzieć się jak najwięcej o potencjalnych kandydatach, ich zainteresowaniu przedstawionymi propozycjami pracy, a następnie zadowoleniu z jej wykonywania.
Wskaźniki KPI – cenne źródło informacji
Ktoś mógłby zapytać: skąd takie informacje czerpać i jaki jest sens w badaniu potrzeb pracowników? Otóż, istnieje wiele wskaźników, które pozwalają ocenić zasoby ludzkie pod różnym kątem. Przykładowo, określając obecne wskaźniki fluktuacji i rotacji, firma może wyciągnąć wnioski na temat zadowolenia zatrudnionych z pracy oraz efektywności doboru kandydatów do obejmowanych stanowisk.
Z kolei, wyliczając koszty takich odejść z pracy i ciągłej rotacji, pracodawca może zdać sobie sprawę z tego, że niestety mało wydajny, niezoptymalizowany proces rekrutacji słono jego firmę kosztuje. Lepiej więc dokładnie przeanalizować, czego brakuje obecnym zatrudnionym (albo jakie minusy ma system rekrutacji) niż marnować budżet na ciągłe poszukiwanie nowych osób i wdrażanie ich w obowiązki.
Wskaźniki KPI to konkretne liczby, które badane i analizowane pozwalają usprawnić nie tylko sam proces rekrutacji, ale również inne działania w firmie. Ich znajomość i umiejętne dopasowanie do potrzeb danego przedsiębiorstwa, sprawia, że jest ono w stanie szybciej się rozwijać, a nawet zyskać znaczną przewagę konkurencyjną.