Dział HR (Human Resources) to jeden z najważniejszych działów w każdej firmie, którego nadrzędnym celem jest zapewnienie efektywnego zarządzania personelem oraz wspieranie rozwoju wszystkich pracowników.
Skoro tutaj jesteś, to z pewnością zastanawiasz się, czym zajmuje się HR. W tym krótkim artykule spróbujemy wyjaśnić najważniejsze aspekty tego działu, które pozwolą lepiej poznać pracę w tym obszarze. Wyjaśnimy również, co oznacza skrót HR.
Dział HR – czym się zajmuje?
Właściciele przedsiębiorstw mają coraz większą świadomość tego, jak ważne jest zapewnienie odpowiednich warunków do pracy wszystkim pracownikom, bez których firma nie mogłaby funkcjonować. To dzięki ludziom firma ma szansę na osiągnięcie prawdziwego sukcesu w swojej dziedzinie. Dlatego tak ważne jest, aby prawidłowo zarządzać zasobami ludzkimi.
Dział HR, czyli Human Resources odgrywa kluczową rolę w wielu przedsiębiorstwach, ponieważ jest pewnego rodzaju łącznikiem pomiędzy kierownictwem a pracownikami, odpowiadając za istotne obszary działalności.
Dział HR odpowiada m.in. za:
- rekrutację odpowiednich pracowników na stanowisko oraz research rynku pracy;
- motywowanie obecnych pracowników do wykonywania swoich obowiązków;
- rozwój umiejętności pracowników, poprzez szkolenia i coaching;
- przygotowywanie oraz przeprowadzanie ważnych szkoleń;
- onboarding nowych pracowników do pracy w danych obszarach firmy.
HR dzieli się na miękki oraz twardy. Miękki HR dotyczy rekrutacji oraz organizacji pracy w firmie, natomiast twardy HR skupia się na wszystkich kwestiach prawnych związanych z zatrudnianiem pracowników oraz prowadzeniem ich dokumentacji. Zatem HRowcy to osoby, które posiadają dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalne, administracyjne czy kadrowe.
Praca w HR – na czym polega?
Human Resources brzmi dość tajemniczo, a w jego nazwie kryje się coś więcej niż zarządzanie zasobami ludzkimi.
Praca w tym zawodzie z pewnością wymaga dużego zaangażowania, dokładności i wiąże się z wieloma wyzwaniami. Daje też wiele satysfakcji, ponieważ ma duży wpływ na rozwój całego przedsiębiorstwa. Zatem jakie umiejętności powinni posiadać pracownicy tego obszaru działalności?
Przede wszystkim powinny być to osoby wszechstronne, które nie boją się podejmować nowych wyzwań. Bowiem w tym zawodzie nie ma czasu na nudę i monotonię. HRowcy powinni być także otwarci i mieć łatwość w nawiązywaniu nowych kontaktów, aby skutecznie realizować założenia firmy.
Kolejną z kompetencji, która przyda się w tym zawodzie to umiejętność negocjacji, których z pewnością nie brakuje w żadnym obszarze działalności. Osoba odpowiedzialna za HR powinna wiedzieć, w jaki sposób komunikować się z pracownikami, aby nie pogorszyć ich relacji z kierownictwem, a wręcz przeciwnie – jeszcze bardziej zachęcić ich do efektywnej współpracy. To właśnie pracownik działu HR powinien dostarczać pracownikom wiedzę dotyczącą ich praw w firmie, by mogli czuć do niej przynależność, swobodnie wykonując swoje obowiązki.