Każdy początek – roku, miesiąca, tygodnia, a nawet dnia – to okazja do zastanowienia się nad tym, gdzie jesteśmy w życiu, czego nam brakuje, i jak osiągnąć cele w skuteczny i produktywny sposób. Wszyscy mamy zapewne długą listę marzeń, których nie udało się zrealizować. Jednym z najczęstszych uchybień jest nieopracowanie dokładnego planu realizacji celu. Przy przygotowywaniu strategii warto sięgnąć po sprawdzone sposoby, którym zaufały miliony. Prezentujemy poniżej dwie metody: SMART i Pięć Filarów.
SMART
Metoda stosowana od lat osiemdziesiątych nie tylko przez indywidualne osoby, ale też w firmach i organizacjach na całym świecie. SMART to akronim, jego człony oznaczają cechy, którymi musi charakteryzować się cel:
S – Specific (konkretny) – Punkt docelowy musi być jasno określony. Wystrzegaj się ogólników typu “poprawić wyniki”, “zarabiać więcej pieniędzy” “lepszy work-life balance”. Zamiast tego skup się na konkretach, np. “Osiągnę wyniki lepsze o 50 proc.”, “Poprawię konkretne kwalifikacje i napiszę profesjonalne CV “, “W każdy weekend spotkam się z rodziną lub przyjaciółmi”.
M – Measurable (wymierny) – przyjmij konkretne kryteria, którymi zmierzysz postępy. Pomoże ci to na bieżąco kontrolować działania swoje lub – jeśli zarządzasz projektem grupowym- całego zespołu. Dzięki temu będziesz wiedzieć, na co poświęcić więcej czasu i co dokładnie poprawić.
A – Assignable (możliwy do przypisania) – określ dokładnie, kto ma wykonać zadanie. Gdy za sukcesem bądź porażką projektu stoi cały zespół, jako menager musisz przypisać każdej osobie konkretne obowiązki. Pozwoli to na lepszą komunikację i skuteczniejszą organizację. Łatwej będzie też rozliczyć każdego z osobna i dać odpowiedni feedback.
R – Realistic (realistyczny) – wszyscy chcielibyśmy w ciągu miesiąca zarobić miliony, stracić wagę, nauczyć się skakać ze spadochronu i odwiedzić Amerykę Łacińską. Aby osiągnąć cele, trzeba jednak zrobić szczery rachunek własnych możliwości. Nie chodzi tu o podcinanie skrzydeł – wręcz przeciwnie! Wszystko jest możliwe, czasami trzeba tylko wyznaczyć kilka stopni pośrednich.
T – Time-related (określona w czasie) – Ustanów konkretną datę zakończenia zadania. Następnie równomiernie podziel pracę. Pozwala to na kontrolowanie postępów.
PIĘĆ FILARÓW
Jest to metoda opracowana przez Briana Tracy’ego, kanadyjsko-amerykańskiego milionera, biznesmena i specjalistę od rozwoju osobistego. Pozwoli Ci ona odpowiednio ustanowić priorytety i wybrać cele, które pomogą w osiągnięciu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Brian Tracy określił pięć obszarów życiowych, którymi musisz się zająć, jeśli chcesz być spełnionym i zadowolonych człowiekiem. Są to:
Pragnienia osobiste – Nie odkładaj swoich marzeń na później. Wypisz wszystkie rzeczy, których chcesz spróbować. Może to być nowe hobby, przebranżowienie się, przeprowadzka… Ważne, by cele odzwierciedlały Twoje własne pragnienia, nikogo innego.
Relacje z bliskimi – Większość ludzi pod koniec życia najbardziej żałuje właśnie, że nie spędzało więcej czasu z rodziną i przyjaciółmi. Zadbaj o relacje zawczasu. Może czas zacząć zapraszać przyjaciół na niedzielne obiady, zabierać dzieci na wycieczki co weekend, zorganizować wakacje ze znajomymi ze studiów?
Zdrowie – Nikogo nie trzeba przekonywać, że to podstawa, jednak wiele osobom brakuje dyscypliny w dbaniu o własne zdrowie. Regularne badania, profilaktyka, uprawianie sportu, zdrowa dieta – od tego zależy długość i jakość życia.
Finanse osobiste – przejmij kontrolę nad pieniędzmi. Wyznacz konkretne cele dotyczące oszczędności, lokat, zarobków. Zastanów się też nas alternatywnymi źródłami przychodów – nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś zaczął inwestować lub zaangażował się w dodatkowe projekty.
Kariera zawodowa – Czy Twoja praca przynosi Ci satysfakcję? Jeśli czujesz, że stać Cię na więcej, czas poszerzyć kwalifikację i zawalczyć o awans lub zmienić pracę. Może od dawna chodzi za Tobą pomysł założenia własnego biznesu? Lub chciałbyś się przebranżowić?
Nie ważne, jakie cele wybierzesz – pamiętaj, że decyzje, które podejmujesz dzisiaj wpłyną na Twoją przyszłość. Dyscyplina i konsekwencja opłacają się jak nic innego!