ForManWay

Jak przygotować się do rekrutacji zdalnej oraz rozmowy przez komunikatory internetowe?

W ostatnich dniach trudna sytuacja związana z epidemią zmusiła nas – bardziej niż dotychczas – do nawiązywania kontaktów międzyludzkich online. Korzystając z różnych

komunikatorów internetowych łączymy się z rodziną i znajomymi, ale też zdajemy relacje przełożonym z tego, jak spożytkowaliśmy nasze godziny pracy. Osoby poszukujące pracy odbywają większość spotkań rekrutacyjnych zdalnie.


Niektórzy szybko odnajdują się w nowej rzeczywistości, jednak nie wszyscy. Wiele osób ma trudności z przystosowaniem się do braku relacji z drugim człowiekiem na żywo; już sama sytuacja poszukiwania pracy jest stresująca – zwykle przeżywamy silne emocje związane z przygotowaniem się do odbycia standardowej rozmowy. Ci, którzy pracowali kilkanaście lat w jednej firmie i nagle stracili pracę mogą być w potrzebie wsparcia na etapie odświeżania lub napisania od nowa swojego CV; dla nich również rozmowa przez Skype, Zoom lub Whatsapp może stanowić prawdziwe wyzwanie.


Kluczowe jest nasze podejście. Jeśli przyjmiemy, że wirtualne rozmowy mają na celu ułatwienie rekrutacji, oszczędzenie czasu związanego z przemieszczaniem się, jak również przyspieszenie całego procesu – to takie spotkanie będzie łatwiejsze do „przejścia”. Poza tym nigdy nie możemy zapominać, że po drugiej stronie monitora jest człowiek z krwi i kości, dla którego ta sytuacja może być równie stresująca.


Jak zawsze ważne jest dobre przygotowanie – i to jest coś, co się nie zmienia bez względu na okoliczności, zawsze liczy pierwsze wrażenie. W czasie spotkania z rekruterem znaczenie ma nie tylko treść CV, ale przede wszystkim odpowiedzi na zadawane pytania oraz prezentacja. Kamera często może wychwycić i uwypuklić to, co w rozmowie twarzą twarz nieraz umyka. Dlatego warto się z nią oswoić, robiąc wcześniej próby – nawet z przyjaciółmi.


Tak jak do każdego spotkania dobrze jest się przygotować nie tylko psychicznie i merytorycznie, ale też technicznie. Zanim nastąpi umówiony kontakt z Rekruterem postaraj się poznać wszystkie możliwości, jakie daje dane narzędzie do komunikacji i… zadbaj o dobre połączenie internetowe, żeby uniknąć „zawieszeń”.

Na początek upewnij się, że masz zainstalowany odpowiedni program, i że umiesz go włączyć. Sprawdź, czy Twój mikrofon i słuchawki działają. 


W przypadku Skype możesz skorzystać z funkcji rozmycia tła, gdy otoczenie nie stanowi profesjonalnego tła dla rozmowy rekrutacyjnej. Jednak miejsce, w którym będziemy ją prowadzić musi być odizolowane od wszelkich hałasów; najlepiej, żeby był to osobny pokój. Wcześniej dobrze jest też sprawdzić, czy ustawiona rozdzielczość jest wysokiej jakości, z wyraźniejszym dźwiękiem i obrazem wideo. Ważne jest zadbanie o odpowiednie oświetlenie, tak, aby twarz była wyraźnie widoczna oraz o ustawienie kadru umożliwiającego podtrzymywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą. Jeśli patrzymy w miejsce, w którym na ekranie pojawia się przeprowadzający rozmowę, będzie to trochę wyglądało tak, jakbyśmy patrzyli w bok. Lepiej unikać również jednoczesnego pisania na klawiaturze komputera – a może to rozpraszać osobę „po drugiej stronie” komunikatora.


Wideo rozmowa jest tak samo ważna jak bezpośrednie spotkanie związane z pracą, dlatego warto zadbać o schludną aparycję – i nie tylko to, co widać w kadrze. Najlepiej ubrać się tak, jakbyśmy wybierali się na bezpośrednie spotkanie. Ten zabieg może sprawić, że profesjonalizm naszego zachowania wzrośnie.


W przypadku bycia online równie ważna jest punktualność. Oczywiście zdarzają się sytuacje, które nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć – takie, jak awaria prądu lub sieci internetowej. Wystarczy poinformować telefonicznie o takim zdarzeniu i na spokojnie ustalić nowy termin rozmowy.


Przed rozmową warto też przejrzeć swoje CV oraz ułożyć w punktach to, co chcielibyśmy przedstawić jako swoje atuty. Dobrze jest poświęcić trochę czasu na wyciszenie się lub parę ćwiczeń oddechowych, co osłabi uczucie stresu oraz pomoże wzmocnić koncentrację na czekającym nas wyzwaniu.


Niezależnie jednak jakiego typu komunikacji się podejmiemy: tekstowej, telefonicznej czy przez aplikacje – nie możemy zapomnieć o najważniejszej kwestii. Rozmawiamy z człowiekiem. Nie zapominajmy o wzajemnym szacunku, otwartości oraz tolerancji.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Badanie satysfakcji i zaangażowania pracowników jest ważnym elementem strategii zarządzania zasobami ludzkimi. Analizując jego znaczenie, metody przeprowadzania oraz korzyści płynące z regularnego monitorowania zadowolenia zespołu, …

Kultura organizacyjna stanowi ważny fundament każdej odnoszącej sukcesy firmy. Wpływa ona na wszystkie aspekty funkcjonowania organizacji, od codziennych interakcji między pracownikami po długoterminowe strategie biznesowe. …

Szkolenia managerskie mogą dotyczyć różnych zagadnień i są indywidualnie dostosowywane do potrzeb firm. Ośrodki, które je oferują pomagają managerom ukształtować pozycję dobrego lidera, kierownika i szefa, a dla …