Free cookie consent management tool by TermsFeed B2B a Umowa o Pracę - co wybrać? - ForManWay

ForManWay

B2B a Umowa o Pracę – co wybrać?

Szukając nowej pracy, wiele osób zastanawia się jakie warunki współpracy będą dla nich lepsze – B2B czy klasyczna umowa o pracę? Obie formy mają swoje plusy i minusy, na które należy zwrócić uwagę przy podjęciu zatrudnienia.

B2B, A UMOWA O PRACĘ – CZYM SIĘ CHARAKTERYZUJĄ?

Umowa o pracę to chyba najlepiej znana forma nawiązywania stosunku pracy. Jej warunki reguluje Kodeks pracy, dzięki czemu zapewnia pracownikowi stabilność i bezpieczeństwo – jasno określone są tam kwestie wynagrodzenia, czasu pracy, czy warunków urlopowych. Umowa o pracę chroni pracownika przed zwolnieniem, np. w okresie ciąży. Czas pracy jest wliczany do stażu pracy, a obowiązkiem pracodawcy jest pokrycie całości składek (chorobowych i zdrowotnych) lub ich części (emerytalnych i rentowych). 

Umowa B2B (ang. business-to-business) to umowa cywilnoprawna zawarta między firmami. Jedna strona świadczy określone usługi na rzecz drugiej, za które otrzymuje  stosowne wynagrodzenie. Współpraca odbywa się na równych zasadach i jest regulowana przez przepisy kodeksu cywilnego. Stronami mogą być spółki akcyjne, z ograniczona odpowiedzialności, osobowe oraz jednoosobowe działalności gospodarcze, prowadzące rozmaite rodzaje działalności. Aby uniknąć wątpliwości i nieporozumień w trakcie trwania współpracy, bardzo ważne jest dokładne określenie podmiotu umowy.

KIEDY UMOWA O PRACĘ JEST LEPSZA NIŻ UMOWA B2B?

Przy kontrakcie B2B, obowiązkowe jest założenie własnej działalności gospodarczej. Właściciel nowej działalności przejmuje na siebie kwestie formalne związane z kierowaniem firmą, takie jak opłacanie składki ZUS, fakturowanie, odprowadzanie podatków i prowadzenie księgowości. Dodatkowo Umowę o pracę reguluje kodeks pracy, a B2B – kodeks cywilny. Oznacza to utratę przez samozatrudnionego przywilejów pracowniczych czy też wszelkich oferowanych przez pracodawcę benefitów.

DLACZEGO FIRMY WOLĄ ZATRUDNIAĆ NA UMOWY B2B?

Firmy chętnie podejmują współpracę B2, ponieważ zatrudnienie pracownika na Umowie o Pracę generuje dla pracodawcy dodatkowe koszty, zobowiązując go do odprowadzania składek pracowniczych, które (wraz z podatkiem) potrafią stanowić nawet ok. 40% wynagrodzenia. Większość takich ofert zakłada pracę całkowicie zdalną, dzięki czemu firma nie ma potrzeby zapewnienia pracownikowi miejsca do pracy stacjonarnej, a to przekłada się na oszczędności przy prowadzeniu biura.

OD JAKIEJ KWOTY OPŁACA SIĘ B2B?

Wyższe wynagrodzenie to jeden z głównych powodów podjęcia współpracy B2B. Mimo że samozatrudniony sam odprowadza wszelkie składki, to finalnie udaje mu się uzyskać wyższą kwotę niż na tradycyjnej umowie. Pozbywając się dodatkowych opłat, firmy mogą sobie pozwolić na zaoferowanie wyższego wynagrodzenia przy umowie B2B. Dlatego zmianę formy zatrudnienia z UoP na B2B szczególnie poleca się tym z pracowników, którzy na umowie o pracę pobierają wysoką pensję brutto, od której pracodawca odprowadza wysokie składki ZUS. 

PODSUMOWANIE

Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto przeanalizować specyfikę danego stanowiska i co jest dla nas ważniejsze – stabilne zatrudnienie i dodatkowe benefity, czy też elastyczność i wyższe wynagrodzenie .Zarówno Umowa o Pracę, jak i kontrakt B2B, mają swoje plusy i minusy, na które należy zwrócić uwagę przy podejmowaniu współpracy.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *