Znalezienie odpowiednich potencjalnych kandydatów, którzy sprawdzą się na konkretnym stanowisku, to dla wielu przedsiębiorstw problem trudny do rozwiązania. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na skorzystanie z usług agencji doradztwa personalnego i profesjonalnych rekruterów. Zwykle agencje rekrutacyjne specjalizują się w prowadzeniu procesu rekrutacyjnego oraz headhuntingu. Kiedy warto skorzystać ze wsparcia agencji rekrutacyjnej?
Na czym polega działalność agencji rekrutacyjnej?
Klasyczna rekrutacja kandydatów polega na umieszczeniu przez agencję ogłoszeń o pracę z wykorzystaniem wybranych kanałów komunikacji elektronicznej. Zwykle będą to portale z ofertami lub media społecznościowe. W tym modelu aktywne działania podejmują kandydaci, którzy przesyłają swoje aplikacje w formie CV. Zadaniem specjalisty ds. rekrutacji z agencji jest ich ocena, a następnie przeprowadzenie całego procesu rekrutacji z udziałem najlepszych kandydatów. Etap ten powinien zakończyć się podpisaniem umowy z pracodawcą – zatrudnieniem odpowiedniego pracownika.
Nieco inaczej działa agencja headhunterska, jeżeli wyszukuje dla firmy specjalistę wysokiego szczebla. Headhunter korzysta ze źródeł dostępnych w Internecie, jak platformy mediów społecznościowych, i na własną rękę lokalizuje ekspertów będących odpowiednimi kandydatami na dane stanowisko.
Zlecając przeprowadzenie rekrutacji firmie zewnętrznej zwykle można wybierać między klasycznym naborem, a headhuntingiem. To od przedsiębiorcy zależy, jakiego pracownika poszukuje.
Jak działa doświadczona agencja rekrutacyjna?
Headhunter, który wyszukuje specjalistów na zlecenie klienta, powinien dysponować jak najszerszym profilem idealnego kandydata oraz posiadać dogłębną wiedzę na temat charakteru pracy. Tylko wtedy możliwe jest zlokalizowanie osób, które w danym środowisku będą czuły się naprawdę dobrze.
Po odebraniu wytycznych od firmy poszukującej pracownika headhunter wyszukuje profesjonalistów spełniających przyjęte kryteria i nawiązuje z nimi kontakt – często odbywa się to poprzez systematycznie rozbudowywaną sieć kontaktów w mediach społecznościowych. Następnie dochodzi do etapu spotkań, kiedy podczas bezpośredniej rozmowy analizowane są umiejętności, talenty i doświadczenie wybranych osób.
Headhunterzy zwykle mają za zadanie przedstawić zleceniodawcy najlepszego spośród dostępnych kandydatów lub np. wybrane trzy osoby, których kompetencje są zbliżone. Najczęściej przygotowują też listę rezerwową, na którą trafiają aplikujący o kwalifikacjach zbliżonych do oczekiwanych.
Czas trwania rekrutacji w dużej mierze jest uzależniony od oczekiwań pracodawcy. W zależności od stanowiska może ona zająć od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu tygodni. Outsourcing w zakresie naboru zwiększa szansę na pozyskanie najbardziej odpowiednich kandydatów z doświadczeniem w dziedzinie wymaganej przez zlecającego.
Kiedy warto zdecydować się na współpracę z agencją headhunterską?
Dobra agencja rekrutacyjna potrafi sprawnie przeprowadzić nabór pracowników nie tylko na stanowiska szeregowe. Doskonale poradzi sobie też ze znalezieniem profesjonalisty, pracownika średniego i wyższego szczebla. Zwłaszcza z tego drugiego rozwiązania skorzystają:
- firmy poszukujące pracowników eksperckich lub zarządzających;
- przedsiębiorcy, którzy planują utworzenie nowego, wyspecjalizowanego stanowiska pracy, które wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia;
- firmy, które nie były zadowolone z dotychczasowych rezultatów klasycznej rekrutacji.
Powierzając kwestię rekrutowania i zatrudniania łowcy talentów, można liczyć na adekwatną selekcję wykwalifikowanych kandydatów na stanowiska, z którym nie radzi sobie klasyczny proces rekrutacyjny.
Szukając agencji rekrutacyjnej w Warszawie warto zwrócić uwagę na kwalifikacje headhuntera. Decydujące znaczenie ma jego doświadczenie, strategia pracy, metody rekrutacyjne oraz skuteczność, którą wyraża się chociażby poprzez procent udanych rekrutacji. Niemniej istotna jest także znajomość aktualnego rynku pracy, umiejętność prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych w przypadku stanowisk specjalistycznych oraz możliwości dotarcia do poszukiwanych kandydatów.